"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Jumaat, Februari 12, 2016

Cicit Tunku Muhammad Saad Terkilan - Kisah Perang Musuh Bisik 1821-1876 (updated lagi)

*Thailand hanya berjaya sepenuhnya menguasai utara Semenanjung Tanah Melayu (melalui proxy - jika tidak masakan adanya Anglo-Siamese treaty 1909) setelah terbunuhnya keturunan Raja Siam Dinasti Ayuthia iaitu Sultan Jaafar Mad Azam Syah pada tahun 1876 di Gerun, Kedah akibat pengkhianatan orang Melayu sendiri. Selepas itu baru Rama V Chulalongkorn Raja Thai membuat lawatan secara besar-besaran ke Semenanjung Tanah Melayu dari Patani sehingga ke Johor dan selepas itu baru Semenanjung Tanah Melayu dibahagi dua pada tahun 1909 di antara Thai dan British. Apa lak susah benar nak faham?

Senarai pembunuhan secara besar-besaran pada tahun 1876 dan penghapusan bukti sejarah Empayar Islam Benua Siam-Kedah: https://mindaahad.wordpress.com/2009/12/04/senarai-kesan-pembunuhan-dan-kemusnahan-harta-warisan-benua-islam-siam-kedah-pada-tahun-1876-masihi/

"In 1876 the Thai’s invaded Kedah again and murdered Ekataat’s grandsons, Sultan Jaafar Mad Azam Syah (then ruling in Nagara Kedah) and his younger brother, Tengku Nai Long Abu Taha and they ruled Kedah for 5 years until 1881. During the 5 years period of ruling Kedah, they demolished not less than 15 palaces belonging to the King of Siam, their ancestors palaces, carted away furniture’s, documents and valuables possessions belonging to the King and murdered his relatives in order to stop his bloodline. All this happens under the nose of the British who did nothing but support the slaughter. Conspiracies such as this should be expose not hidden from the knowledge of current generations." - A.M Mazlan


Maka berikut dipaparkan siri lawatan Chulalongkorn Gang ke Semenanjung selepas peristiwa berdarah 1876. Apakah tujuannya? Yang kita tahu habis peninggalan sejarah Empayar Islam Benua Siam-Kedah telah lenyapkan sama sekali sehingga ke Johor:

Rama V Chula Luang Khun (Chulalongkorn) naik tahkta 1873 (di atas)
Mula masuk Malaya 1889

Masuk Patani 1890 - sebuah wat Buddha di Patani
During their tour of the Malay peninsula, the Chulalongkorn entourage stop to celebrate and extend donations to [then Wat Tuyong] Wat Mujalinthavapi of Amphoe Nong Chik, Pattani Province...

Masuk Malaya sampai ke Johor 1896


Kota Melayu Singgora ini dicatat oleh Perancis membuktikan bahawa Raja Siam itu bukannya Thai malah mereka itu Melayu yang beragama Islam.
(The ancient city walls [Malay built] of 1891 Songkhla)




Keadaan masyarakat di luar kota yang dibina Melayu di Singgora (Songkhla) pernah diduduki Raja Siam Syed Alang Alaudin @ Nai Lang @ Panglima Bukit Gantang pada tahun 1900 (the people outside the walls as seen in 1900).
Syed Alang Alaudin ini adalah saudara (biras) Tengku Muhammad Chan Mat Sirat dan Tengku Muhammad Chan ini adalah ayahanda kepada Sultan Nik Muhamadiah 1 di Kelantan.

Orang Melayu yang menyambut kedatangan Gang Chulalongkorn (asal photo ini juga menyebut perkataan 'Gang')  di Tanah Melayu pada tahun 1901.
 Orang Melayu di Naratiwat 1863
Utusan Thai ke England 1866
Tahanan perang di Bangkok 1909 (lihat betis diikat sebegitu rupa)

Gang Rama V Chula Luang Khun di Kedah 1896

Akibatnya, cicit pahlawan pun terkilan akibat sejarah yang diputar belit. Jika dilihat pada kisah sejarahnya Tunku Muhammad Saad ini berjuang bersama-sama Panglima Bukit Gantang 'menghantar balik' tentera Thai melepasi Singgora. Keadaan selepas itu juga tidak pernah aman kerana ancaman Perang Musuh Bisik belum benar-benar berakhir dan talibarut musuh (spy) berada di mana-mana sahaja. Sehinggalah pada tahun 1876 musuh menjalankan gelombang serangan yang dahsyat sehingga ramai yang terkorban pada tahun itu, membolehkan British mengambil kesempatan masuk jarum melalui residen-residen menjadi penasihat kepada raja-raja lantikan mereka sendiri.


Petikan berkaitan keturunan Tunku Muhammad Saad

Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah 1928
Al-Tarikh Salasilah ditulis setelah Muhammad Hassan menerima perintah daripada Tunku Ibrahim ibn Sultan Abdul Hamid, Pemangku Raja pada 1 Rejab 1345H (5 Januari 1927). Tunku Ibrahim mahu sebuah tulisan baru tentang sejarah Kedah dibuat kerana tidak berpuas hati dengan karya Wan Yahaya yang dicetak di Pulau Pinang dan diharamkan pengedarannya di Kedah atas perintah Tunku Ibrahim. Pengharaman ini dibuat kerana buku tersebut dianggap mendedahkan beberapa kelemahan kerajaan dan kesultanan Kedah. Bagi masyarakat Kedah yang masih dikongkong oleh pengaruh feudalisme ketika itu, tentu tidak memerlukan kritikan terbuka. Menurut Siti Hawa Salleh, Tunku Ibrahim tidak berpuas hati kerana :
Berbanding dengan pengarang-pengarang karya historiografi lain yang sentiasa menyanjung tinggi rajanya, Wan Yahaya telah memasukkan cerita-cerita yang dikemukakannya ialah kisan perkahwinan putera-puteri raja yang menelan belanja yang bukan kecil hingga terpaksa meminta pinjaman daripada Raja Siam. Disenaraikan secara terperinci perbelanjaan yang diperlukan. Dimuatkan juga dalam buku itu salinan satu surat daripada seseorang di Kedah kepada Raja Siam yang antara lain mengatakan Sultan Abdul Hamid tidak siuman.
Namun setelah 17 tahun Salasilah atau Tawarikh Kerajaan Kedah dicetak barulah Al-Tarikh Salasilah dihasilkan. Bila diperintahkan, barulah pengarang menulis dan buku ini telah dicetak oleh Jelutung Press pada tahun 1928. Empat puluh tahun kemudian (1968), Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan pula hasil transkripsi rumi yang diusahakan oleh Mohd. Zaid b. Mohd. Syah. Al-Tarikh Salasilah merupakan lanjutan penulisan sejarah tradisi istana dan terus bersifat istana centric. Ini tidak menghairankan kerana penulis sendiri diperintah oleh pihak istana seperti yang dijelaskannya.
Ammaba'du, adapun kemudian daripada itu, dalam tahun Hijrah seributiga ratus empat puluh lima (1345) pada seharibulan Rejab (5 Januari 1927), zaman Seri Paduka Sultan Sir Abdul Hamid Halim Shah Yang Maha Mulia lagi maha tinggi daulatnya, yang bersemayam di atas takhta kerajaan Kedah Darul Aman dan pada masa terhimpun kekuasaan Sultan Yang Maha Mulia kepada puteranya Tunku Ibrahim C.M.G., C.V.O. Yang Maha Mulia Regent, maka tatkala itu bertitah suruh menzahirkan Tawarikh Salasilah ini supaya diketahui oleh isi negeri. Maka terjunjunglah titah itu.
Walaupun masyarakat Melayu masih hidup dalam suasana feudalisme, tetapi masyarakat Melayu sudah mengalami perubahan terutama kesan penjajahan British. Kehidupan intelektual Melayu sudah mengalami perubahan dan autoriti hikayat-hikayat Melayu seperti HMM sudah dipersoalkan sebagai tidak mencerminkan realiti dan penuh dongeng. Oleh hal yang demikian, beberapa percubaan dibuat menulis semula sejarah menurut perspektif sezaman. Dan adalah menjadi satu kecenderungan setiap generasi menulis semula sejarah. Inilah satu daripada kedinamikan ilmu sejarah itu. Dalam konteks Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, kita dapati beberapa persoalan mempengaruhi 'pandangan dunia' penulisnya.
Campurtangan British dianggap membawa perubahan dalam berbagai aspek kehidupan politik, ekonomi, pendidikan, pentadbiran dan sosial. Hal ini setidak-tidaknya turut mempengaruhi juga sikap penulis dalam membuat tafsiran sejarahnya. Satu contoh paling menonjol mungkin boleh dibuat daripada beberapa karya Munshi Abdullah. Muhammad Hassan pula tentunya terpaksa menyesuaikan dengan kehendak masyarakat dan pegangan hidupnya serta konsep penulisan sejarahnya.

Terima kasih.
TMP (lama tak update blog - dok sibuk cari bukti :-)) 

*Kisah dan sejarah realiti sudah mula beransur-ansur mengambil tempat yang selayaknya dalam sejarah Melayu dan Islam di Nusantara ini.





0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger